Tellusbarn nominerades till pris vid internationell forskningskonferens
Publicerat: 2024-10-30
Verksamhet
Tellusbarns forskningsbaserade arbete för barns språkutveckling nominerades till ett internationellt forskningspris. Dialogisk bokläsning, eller Dialogic Book Reading (DBR), är en pedagogisk metod som Tellusbarn framgångsrikt har implementerat sedan 2017. Denna metod, som är baserad på forskning och utvecklades i USA, syftar till att främja barns språkutveckling och öka deras ordförråd genom en interaktiv och engagerande läsupplevelse. Genom att göra barnen aktiva deltagare i berättelsen i stället för passiva lyssnare, skapar DBR en dynamisk inlärningsmiljö där språkutveckling står i centrum.
Hos Tellusbarn är språkutveckling en prioritet, och DBR-metoden har blivit ett centralt verktyg för att stödja detta mål. Pedagogerna på Tellusbarns förskolor planerar noggrant läsningen, väljer ut lämpliga böcker och förbereder frågor som uppmuntrar barnen att reflektera över innehållet, ställa frågor och relatera till sina egna erfarenheter. Genom denna process får barnen möjlighet att utforska boken på ett djupare plan, vilket stimulerar både deras språk och kognitiva förmågor.
”Jag har fått mer kunskap i hur jag ska jobba med barnen på förskolan för att främja deras språk. Metoden och strategierna använder jag mig även av i andra situationer. Jag tar tillvara på varje situation där jag kan utveckla barnens språk.”
Forskning har visat att DBR inte bara förbättrar barnens ordförråd, utan också deras förmåga att förstå och använda komplexa meningsstrukturer. På Tellusbarns förskolor har metoden särskilt visat sig effektiv för barn i språklig sårbarhet, såsom barn med annat modersmål än svenska. Genom att erbjuda en rik och interaktiv språklig stimulans hjälper DBR dessa barn att utveckla sina språkliga färdigheter, vilket ger dem en starkare grund för framtida skolframgångar.
Arbetet med DBR har också haft positiva effekter på barnens motivation och delaktighet i lässtunderna. Barn som tidigare haft svårt att koncentrera sig under högläsning har blivit mer engagerade och verbalt aktiva. Metoden har bidragit till att öka deras tillit till den egna förmågan samt utvecklat viktiga sociala färdigheter, såsom turtagning och samarbete med kamrater. Metoden har också gett pedagogerna ett tydligt mål för hur bokläsning kan användas som ett verktyg för att följa och stödja barns språkutveckling över tid.
Tellusbarn har investerat i utbildning av sina pedagoger för att säkerställa att DBR-metoden tillämpas effektivt på alla förskolor. Genom kontinuerlig kompetensutveckling har vi skapat ett starkt pedagogiskt ramverk som gör det möjligt att följa barnens språkutveckling över tid. Utbildningssatsningen har varit mycket framgångsrik, och pedagogerna rapporterar att de nu har bättre verktyg för att stödja barnens språkutveckling inte bara under bokläsning utan också i andra vardagliga situationer.
Implementeringen av Dialogic Book Reading på Tellusbarns förskolor lett till betydande framsteg i barns språkutveckling och ökat deras engagemang i läsning. Metoden har inte bara förbättrat barnens språkkunskaper utan också höjt kvaliteten på språkundervisningen, vilket gör DBR till en värdefull del av Tellusbarns pedagogiska arbete.
Tellusbarns arbete med DBR har även fått internationell uppmärksamhet. Under hösten 2023 nådde
vårt gemensamma forskningsprojekt med Stockholms universitet en milstolpe, då det nominerades som ett av de tre bästa projekten vid konferensen Eapril i Dublin. På plats representerade Camilla
Suarez, specialpedagog och drivkraften bakom DBR-arbetet, Tellusbarn och presenterade projektets
framgångar för en global publik.
– Denna nominering visar att Tellusbarn ligger i
framkant inom innovativa språkutvecklingsmetoder
för förskolebarn. Det är ett tydligt bevis
på hur arbetet med DBR inte bara har förändrat
barns språkutveckling här i Sverige, utan också
har fångat intresset internationellt. Vi är stolta
över att DBR har blivit ett kraftfullt verktyg som
både stärker barnens språk och utvecklar pedagogernas
undervisningsmetoder, säger Camilla
Suarez, specialpedagog vid Tellusbarn.