Här är barnens skapande en pedagogisk modell

Publicerat: 2024-12-19

  

Verksamhet, Övrigt

Tomten har tappat bort sin luva, och nu är det upp till barnen att hitta en ny. I den magiska affären hittar de en passande luva, och affären accepterar rörelse som betalning. Så utspelar sig Emma-Helena Berglunds senaste dramaäventyr som hon gestaltat tillsammans med barnen på Tellusgruppens kulturförskolor.

– Barn lär sig bäst genom lek och samspel. Hos oss möts de i gemensamma aktiviteter som musik och drama, där de får vara kreativa och uttrycka sig. Samtidigt utvecklar de viktiga sociala färdigheter, säger Emma-Helena Berglund, kulturpedagog på Tellusgruppen.

Emma-Helena Berglund, kulturpedagog på Tellusgruppen.

På Tellusgruppens kulturförskolor är kultur inte bara ett inslag, utan en bärande del av pedagogiken. Där är kultur är en självklar del av vardagen, och med hjälp av musik, drama, konst och dans skapas en unik lärmiljö där barnens utveckling, både individuellt och i grupp, står i centrum. Konst-, drama- och musikpedagoger samarbetar för att erbjuda en inspirerande miljö. Barnen kan exempelvis lära sig spela fiol eller rytminstrument och delta i dramaäventyr.

– Barnen är alltid delaktiga. De tittar inte bara på, utan bidrar själva. Och det är i den delaktigheten som deras kreativitet och självförtroende stärks, säger Emma-Helena.

Kulturens betydelse för barns utveckling

Emma-Helena leder dramaäventyr där barnen får samarbeta, utforska och uttrycka sig på olika sätt. Aktiviteterna utgår ofta från teman som ”bra kompis” och ”stopp min kropp”, vilka bygger på förskolans värdegrund.

– Genom dramaäventyr kan barnen utforska sina känslor och förstå andras perspektiv. Det blir ett lekfullt sätt att arbeta med viktiga värderingar som respekt och empati, säger Emma-Helena.

Förutom kulturförskolorna arbetar Emma-Helena även med att utveckla workshops för pedagogerna, bland annat på Tellusgruppens nyckelförskolor där fokus ligger på språkutvecklande lekar och sånger.

– Språkligt är kultur och drama som pedagogiskt arbetssätt väldigt utvecklande, särskilt för barn som inte har svenska som förstaspråk. Sedan handlar det även om kroppsspråk och ansiktsuttryck, alla delar av att kunna kommunicera egentligen.

Utveckling som rustar för livet

En trygg och inspirerande miljö är en förutsättning för att barnen ska kunna uttrycka sig och våga utforska. Genom lek, både fri och organiserad, främjas mötet mellan barnen.

– Vi skapar en miljö där barnen känner sig säkra och kan släppa loss i sin kreativitet. Det handlar om att lära sig samspel och att växa som individ i gruppen, berättar Emma-Helena.

Tellusgruppens kulturförskolor är en plats där barn får utveckla sin kreativitet och samarbetsförmåga genom musik, drama och konst. Målsättningen är att dessa erfarenheter inte bara ska rusta dem för skolan, utan också för livet.

– Att arbeta med kultur som pedagogik ger barn möjlighet att i en trygg miljö förstå och uttrycka sig själva och sin omvärld. Kultur är en bro till att förstå både sig själv och andra och därför är det en så viktig del av vårt pedagogiska arbete, avslutar Emma-Helena Berglund.

Tellusgruppen driver under dotterbolaget Tellusbarn 27 förskolor i Stockholm och Uppsala län. I dag erbjuder Tellusbarn cirka 2 000 utbildningsplatser. Förskolorna verkar i varierande socioekonomiska miljöer och fokuserar extra på språk, skapande och hälsa. Förskolorna utgår från fyra genomtänkta profiler som genomsyrar den pedagogiska inriktningen – kulturförskolor, friluftsförskolor, tvåspråkiga förskolor och nyckelförskolor. Visionen är att inspirera och utveckla framtidens världsmedborgare vilka rör sig mellan språk och kulturer. Barnen ska kunna möta framtiden med kreativitet och uppfinningsrikedom.