Digitala verktyg som bidrar till lärande

Publicerat: 2024-09-06

  

Verksamhet, Övrigt

I veckan kom Folkhälsomyndigheten med rekommendationer för en balanserad skärmanvändning bland barn. Tellusbarns förskolor arbetar sedan länge i enlighet med de rekommendationer som kom. Pedagogerna arbetar aktivt med att integrera digitala verktyg på ett sätt som främjar barnens lärande.

En vanlig missuppfattning är att digitalisering i förskolan behöver innebära att barnen sitter mer framför skärmar. Så behöver det dock inte vara.

-”På Tellusbarn vill vi att barnen ska vara producenter av digitalt innehåll, inte  konsumenter. Pedagogerna använder digitala verktyg där de kan bidra till något mer i undervisningen, ett usb- microägg att undersöka med , eller robotar att programmera. Vi uppmuntrar barnen till att skapa musik, bilder, filmer och sagor både digitalt och analogt. Våra barn ska inte använda digitala verktyg i förskolan till att enskilt spela spel eller titta på videos, om det inte finns ett specifikt syfte” säger Maria Friberg, skolchef för Tellusbarns förskolor.

Tellusbarns ambition är att göra digitala verktyg till en naturlig och lekfull del av barnens vardag på förskolan. Tekniken används för att skapa spännande och kreativa lekmiljöer. Genom att till exempel projicera bilder på väggen kan barnen tas med på en resa till konstmuseer eller skapa en gemensam läsupplevelse där alla kan se bokens bilder.

Enligt Skolverket är förskolans uppdrag att förbereda barnen för det digitaliserade samhälle de kommer att växa upp i. Det handlar om att ge alla barn samma möjligheter och att använda digitala verktyg på ett sätt som främjar lärande, snarare än konsumtion.

Språkutveckling är ett område där digital teknik verkligen kan göra skillnad. Med appar som läser upp text på olika språk och digitala översättningstjänster kan flerspråkiga barn hjälpas att utveckla sina språkkunskaper. Greenscreen-teknik där barnen kan skapa fantasifulla bilder är också en rolig ingång till samtal om källkritik och vad som är verklighet eller fantasi.

-För oss får skärmen aldrig vara en barnvakt. Däremot arbetar vi gärna med digitalt verktyg på ett kreativt sätt där barnen aktivt upptäcker och utforskar både sig själva och världen.

Pedagogerna på Tellusbarn har genomgått interna utbildningar för utveckla sin förmåga att använda digitala verktyg i undervisningen. Det finns också riktlinjer för detta i verksamheten.